گوشی های هوشمند سال 2018 از تمامی ابعاد

چند روزی است به نیمه دوم سال 2018 وارد شده ایم. به این بهانه تصمیم داریم گوشی های هوشمند سال 2018 (smartphones in 2018) که از ابتدای سال تا امروز معرفی شده اند را در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار بدهیم. گوشی های موبایل سال 2018 دارای چه ویژگی‌ هایی بوده و چه تفاوتی با محصولات سال های گذشته دارند

برای نوشتن این مطلب، 140 مورد از گوشی های هوشمند سال 2018 مورد بررسی قرار گرفته اند. بله، به لطف فعالیت بسیار زیاد کمپانی های چینی که روی هم رفته پنجاه درصد بازار موبایل را در اختیار دارند، در نیمه نخست سال جاری بیش از 140 گوشی هوشمند معرفی شده است، اما در اینجا فقط همین تعداد را مورد ارزیابی قرار داده ایم.

در نظر داشته باشید در سال 2018، هنوز هیچ گوشی آی او اسی معرفی نشده و در نیمه دوم سال شاهد معرفی آیفون های جدید خواهیم بود، به همین دلیل تمامی بررسی ها در دنیای محصولات اندرویدی صورت گرفته است.

طراحی و ساخت گوشی های هوشمند سال 2018

سایز

در سال 2017، به خاطر استفاده از نسبت های ابعاد تصویر متفاوت از 16:9 همیشگی همچون 18:9 و 19.5:9 و در نتیجه دراز و کشیده شدن گوشی های هوشمند، ارتفاع محصولات حدود 3.65 میلی متر افزایش پیدا کرد. برخی مدل ها حتی با افزایش در عرض و پهنا مواجه شدند. در گوشی های هوشمند سال 2018 (smartphones in 2018) استفاده از نمایشگرهای این‌چنینی بیشتر تبدیل به یک هنجار شد، به همین دلیل باز هم شاهد افزایش متوسط ارتفاع محصولات، این مرتبه به اندازه 1.54 میلی متر، بودیم.

در سال جاری همچنین ضخامت دستگاه ها نیز کمی زیاد شد و به اندازه حدود 0.47 میلی متر افزایش پیدا کرد. این در حالی است که در سال گذشته، یکی از اصرارهای گوشی سازان، نازک کاری گوشی های هوشمند تا حد ممکن بود. یکی از اصلی ترین دلایل این موضوع، افزایش استفاده از پنل های شیشه ای ساندویچ شده است که به افزایش ضخامت گوشی منجر می شود.

دقیقا به همین دلیل مدل های عرضه شده طی نیمه نخست سال جاری، به طور متوسط با 5,6 گرم افزایش وزن رو به رو شدند، چرا که وزن پنل های شیشه ای فشرده، از پنل های آلومینیومی و پلاستیکی بیشتر است. در نهایت باید به سایز باتری گوشی های هوشمند سال 2018 تا امروز اشاره کنیم که در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده اند. این اتفاق مدیون بزرگتر شدن اندازه بدنه ها است.

گوشی های هوشمند سال 2018

جنس بدنه

پنل های شیشه ای چند سال قبل بسیار نادر بوده و تنها در پرچمداران برخی شرکت ها به کار می رفتند، اما امسال یک سوم مدل های عرضه شده دارای پنل های این چنینی در پشت خود بوده اند. استفاده از پنل پشتی شیشه ای، اصلی ترین پیش نیاز فراهم کردن امکان شارژ وایرلس است، اما از بین دستگاه های تحت بررسی، تنها 22 درصد دارای این قابلیت هستند.

یکی دیگر از موارد مشخص شده در نمودار زیر، استاندارد مقاومتی محصولات است. تنها 10 درصد آن ها دارای جدیدترین استاندارد تایید شده یعنی IP68 هستند.

گوشی های هوشمند سال 2018

رنگ

یکی از ترفندهای گوشی سازان برای جذب مخاطبان، استفاده از نام های متفاوت برای رنگ هایی است که کاربران پیشتر با آن ها آشناییت دارند. به عنوان نمونه، میزو از یاکین به جای طلایی استفاده می کند! با در نظر گرفتن این موارد و مشخص کردن موارد مشابه، در نمودار زیر تعدد گزینه های رنگ گوشی های هوشمند سال 2018 را مورد بررسی قرار دادیم.

همانطور که انتظار داشتیم، رنگ مشکی از بیشترین تعداد برخوردار بوده است، در حالی که برخلاف تصور، رنگ سفید در جایگاه هشتم قرار می گیرد. بعد از مشکی به ترتیب آبی و طلایی بیشترین تعداد را داشته اند.

گوشی های هوشمند سال 2018

نمایشگر

امروز اندازه نمایشگرها بیش از هر زمان دیگری افزایش پیدا کرده است، به طوری که متوسط اندازه صفحه نمایش ها 5.8 اینچ محسوب می شود. همچنین دیگر محصولی با نمایشگر کمتر از 4.5 اینچ نداریم.

تراکم پیکسلی پنل ها نیز پیشرفت خوبی داشته و متوسط آن به 369 پی پی آی رسیده است که کاملا قابل قبول به شمار می آید. همچنین نمایشگرهای فول اچ دی کاملا باب شده و تعداد محصولات دارای صفحه نمایش های مجهز به رزولوشن اچ دی بسیار محدود است.

گوشی های هوشمند سال 2018

صفحه نمایش گوشی های هوشمند سال 2018 را از دو نظر دیگر می توان با یکدیگر مقایسه کرد. اگرچه محبوبیت پنل های AMOLED امروز بیش از هر زمان دیگری است، اما بر اساس بررسی ها، تنها حدود 23 درصد محصولات معرفی شده تا امروز در سال جاری دارای این نوع پنل‌ هستند.

مهمترین مورد دیگری که باید درباره گوشی های هوشمند سال 2018 بررسی کنیم، ناچ استایل بودن است. 22 درصد گوشی های عرضه شده تا امروز در سال جاری، دارای یک بریدگی در بالاترین قسمت صفحه نمایش خود هستند. بر اساس بررسی که چندی پیش انجام دادیم، ناچ استایل به همین زودی جایی نرفته و حداقل تا سه الی چهار سال دیگری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گوشی های هوشمند سال 2018

صدا

روز به روز تعداد مدل هایی که درگاه جک صوتی 3.5 میلی متری از آن ها حذف می شود، افزایش پیدا می کند. با این حال، از بین گوشی های هوشمند سال 2018 بررسی شده، 87 درصد دارای قابلیت اتصال جک صوتی 3.5 میلی متری هستند که خبر خوشحال کننده ای است.

حذف این درگاه، برای کمک به پیاده کردن استانداردهای مقاومتی و جلوگیری از نفوذ آب و همچنین کمک به کاهش ضخامت گوشی اتفاق می افتد، موردی که در پرچمداران اهمیت بیشتری دارد. در تصویر زیر، در سمت راست، درصد گوشی های دارای اسپیکرهای استریو و مونو را مشاهده می کنید.

گوشی های هوشمند سال 2018

باتری

میزان متوسط ظرفیت باتری گوشی های هوشمند سال 2018 تا امروز برابر 3422 میلی آمپر ساعت است. همچنین دوام باتری ها به 82 ساعت افزایش پیدا کرده که در مقایسه با قبل پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود. کمترین و بیشترین میزان به ترتیب متعلق به محصولاتی با ظرفیت باتری 2150 و 16 هزار میلی آمپر ساعت بوده است.

گوشی های هوشمند سال 2018

گوشی های هوشمند سال 2018

در بخش باتری، گوشی های هوشمند سال 2018 را از دو نظر دیگر می توان مقایسه کرد. اکنون نیمی از (49 درصد) از مدل ها دارای توانایی شارژ سریع هستند، در حالی که کمتر از 10 درصد گوشی ها را می توان به صورت وایرلس شارژ کرد.

گوشی های هوشمند سال 2018


یو اس بی

اگرچه روز به روز اخبار پیرامون معرفی گوشی های هوشمند مجهز به یو اس بی نسخه C می شنوید، اما هنوز 59 درصد گوشی های هوشمند سال 2018 دارای درگاه میکرو یو اس بی هستند!

گوشی های هوشمند سال 2018

احراز هویت و امنیت

استفاده از نمایشگرهای تمام صفحه، طراحی بدونه حاشیه و دیگر ترفندهای نوین طراحی بدنه، سبب شد اسکنرهای اثر انگشت خیلی زود از پنل جلویی به پنل پشتی منتقل شوند، به طوری که در بین گوشی های هوشمند سال 2018 (smartphones in 2018) مورد بررسی، در 11 درصد، اسکنر اثر انگشت در زیر نمایشگر و در پنل جلویی و در 66 درصد در پنل پشتی و زیر و یا کنار دوربین قرار دارد. در 2 درصد محصولات، این سد امنیتی در کنار دستگاه (اغلب گوشی های سونی) قرار دارد. 19 درصد نیز همچنان فاقد آن هستند.

سهم اسکنرهای اثر زیر نمایشگر روز به روز بیشتر می شود، به طوری که با رسیدن به نیمه دوم سال 2018، اکنون 3 درصد محصولات دارای اسکنرهای این چنینی هستند.

گوشی های هوشمند سال 2018

تشخیص چهره، همیشه به عنوان یک سد امنیتی در سیستم عامل اندروید وجود داشته است، اما امنیت آن به حدی پایین است که کمتر کاربری از آن استفاده می کند. اما بعد از معرفی آیفون ایکس مجهز به فیس آیدی، شرکت های گوشی ساز اندرویدی بیشتری به سمت استفاده از سیستم های تشخیص چهره پیشرفته روی آوردند. در حال حاضر، در پنج درصد گوشی های هوشمند سال 2018 شاهد وجود یک قابلیت تشخیص چهره پیشرفته هستیم.

دوربین

در کمال تعجب، با بررسی گوشی های هوشمند سال 2018 (smartphones in 2018) متوجه شدیم تعداد مدل های مجهز به دوربین های دوگانه از مدل های مجهز به دوربین های عادی و تک سنسور بیشتر است! این محصولات به ترتیب 55 درصد و 44 درصد سهم بازار را در اختیار دارند. تنها 1 درصد مربوط به گوشی های هوشمند دارای دوربین سه گانه است.

بر اساس مقایسه ای دیگر، فقط 28 درصد محصولات در دوربین خود دارای یکی از انواع تثبیت کننده ها بوده و متاسفانه در 73 درصد گوشی های هوشمند سال 2018 چیزی تحت عنوان تثبیت کننده الکترونیکی و یا نوری تصویر وجود ندارد.

گوشی های هوشمند سال 2018

رقابت بر سر افزایش رزولوشن دوربین، سال ها قبل تمام شد و گوشی سازان چندین سال‌ است برای افزایش کیفیت و توانایی های دوربین محصولاتشان با یکدیگر رقابت می کنند. به همین دلیل در سال 2018 (smartphones in 2018)، متوسط رزولوشن دوربین گوشی ها برابر 14.5 مگاپیکسل است. بیشترین سهم متعلق به دوربین های 13 مگاپیکسلی بوده و بعد از آن از نظر تعداد، به ترتیب دوربین های 16 مگاپیکسلی و 12 مگاپیکسلی قرار می گیرند.

گوشی های هوشمند سال 2018

به لطف افزایش توانایی تراشه های میان رده، تعداد گوشی‌ های قرار گرفته در این دسته بندی که قادر به فیلم برداری 4K هستند به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است، به طوری که از بین مدل های معرفی شده در سال جاری، 40 درصد می توانند در این رزولوشن به فیلم برداری بپردازند. گفتنی است قابلیت فیلم برداری سوپر اسلوموشن تنها در 6 درصد مدل ها یافت می شود.

گوشی های هوشمند سال 2018

تعداد محصولات مجهز به دوربین سلفی دوگانه نیز در حال افزایش است، اما در حال حاضر تنها 6 درصد دارای چنین ویژگی هستند. در 7 درصد مدل ها نیز یکی از قابلیت های تثبیت کنندگی نوری و یا الکترونیکی یافت می شود.

گوشی های هوشمند سال 2018

دوربین های سلفی گوشی های هوشمند سال 2018 (smartphones in 2018) را نیز می توان از نظر وضوح تصویر مورد بررسی قرار داد. متوسط رزولوشن دوربین های جلویی آن ها برابر 11 مگاپیکسل است.

گوشی های هوشمند سال 2018

اندروید

سهم اندروید 8.1 به میزان قابل توجهی در نیمه نخست سال افزایش پیدا کرده است. با این حال همچنان 35 درصد محصولات دارای سیستم عامل اندروید نوقا هستند.

گوشی های هوشمند سال 2018

حافظه

برخلاف رزولوشن دوربین، رقابت بر سر افزایش حافظه رم شدیدا ادامه دارد. 47 محصول دارای 4 گیگابایت حافظه رم هستند، اما بعد از آن، رتبه بعدی به حافظه رم 6 گیگابایت تعلق پیدا می کند که در 39 مورد از گوشی های هوشمند سال 2018 یافت می شود. محبوب ترین میزان حافظه داخلی نیز 64 گیگابایت است.

گوشی های هوشمند سال 2018

شرکت ها با توجه به افزایش فضای ذخیره سازی داخلی، رفته رفته در حال حذف درگاه کارت حافظه جانبی هستند. با این حال امکان افزایش حافظه با این کارت ها همچنان در 85 درصد محصولات وجود دارد.

گوشی های هوشمند سال 2018

تراشه

جای تعجب نیست که بازار موبایل در دستان کوالکام قرار دارد. 65 درصد گوشی های هوشمند سال 2018 از تراشه های این شرکت قدرتمند قدرت گرفته‌ اند. در رده بعدی، مدیاتک قرار می گیرد.

گوشی های هوشمند سال 2018

گوشی های هوشمند سال 2018

گوشی های هوشمند سال 2018

گوشی های هوشمند سال 2018

گوشی های هوشمند سال 2018

منبع: صائین کالا نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.